ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

نرخ تراکم(Compression Rate)  :

هر موقع بخواهید وارد یک کسب و کار شوید باید این نرخ را حساب کنید:

                    کل بازار بالقوه     /   سهم اسمی یک برند از بازار   Cʀ₁₋₂₋₄₋₈ =  

               سرانه مصرف  *  تعداد جمعیت   =  کل بازار بالقوه(کمی است)

متوسط قیمت  *  کل بازار بالقوه   =  ارزش کل بازار

  سهم اسمی یک برند را ازبازار ، بطور معمول از تحقیق بازار محاسبه می کنند.

برای اینکار می توان یک منطقه را حساب کرد و با تهیه پرسشنامه و لیست محصولات مورد نظر خانواده و نظر سنجی ، وضعیت را بررسی کرد و سهم ذهنی محصول یا خدمت را حساب کرد (مثال: بیمه/ انواع روغن کنجد و ...) در کاری دیگر (مثال انواع روغن) می آییم و سهم قفسه های مغازه را از محصول بررسی می کنیم . به این ترتیب سهم عینی محصول را می سنجیم.

به این ترتیب دو نتیجه داریم؛یک سهم ذهنی و یک سهم عینی. سهم ذهنی را در سهم عینی ضرب کرده و به این ترتیب سهم اسمی یک محصول در خانواده محصول خود به دست می آید.

 

اگر نرخ تراکم یک برند معادل 100 باشد (Cʀ=100%)، به این بازار، بازار کاملا انحصاری گویند.مثل بنزین که تمان بنزین مصرفی کشور از شرکت پخش فرآورده های نفتی است.

اگر نرخ تراکم دو برند معادل 100 باشد (Cʀ=100%)، (یعنی مجموع سهم دو برند 100 باشد)، بازار شبه انحصاری است.

اگر نرخ تراکم چهار برند معادل 100 باشد (Cʀ=100%)، بازار به نسبت انحصاری است. مثل صنعت سیم کارت تلفن همراه در ایران.

اگر نرخ تراکم هشت برند معادل 100 باشد (Cʀ=100%)، بازار رخنه پذیر است. زیرا ممکن است از هشت برند یکی سقوط کند.

اگرCʀ حداکثر سهمش 50% باشد، به آن بازار باز گویند.

اگر بخواهید وارد کسب و کاری شوید یا وارد بازاری شوید -  Cʀ  هشت برند اول را حساب کنید. اگر ارزش آنها حداکثر 50% باشد، بازار باز و رو به رشد و مطلوب ورود است.






  • ۹۴/۰۶/۱۵
  • سیدجواد گل چهره

Compression Rate

سهم اسمی برند

نرخ تراکم

نظرات (۱)

سلام آقای گل چهره
ممنون، اطلاعات خوبی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی