ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

ماتریس جایگاه سازی

آمیخته بازاریابی باید بتواند:

-         جایگاه سازی کند.

-         رقابت پذیری و ورود به بازار ایجاد کند.

پس آمیخته بازاریابی داشته های ما می باشد. در اینجا دو سوال مطرح می باشد:

1-     محصول را چطور باید جایگاه سازی کرد؟

2-     اگر بخواهیم سهم در بازار بگیریم باید چکار بکنیم؟

همانطور که گفته شد، در آمیخته بازاریابی 4 مورد معروف به 4P داشتیم ؛ شامل : Product  - Price Place و Promotion . از موارد مطرح شده، Product و Place را آمیخته اولیه (اساسی) یا Primary mix. و به Place و Promotion آمیخته ثانویه(جانبی) یا Secondary mix. گویند.

مطلب اخیر می گوید؛ وقتی می خواهیم آمیخته بازاریابی برای یک محصول بنویسیم، ابتدا باید موارد مربوط به Product و Place را مشخص کنیم . بعبارتی اول باید جایگاه سازی کنیم. سپس برای رقابت و ورود به بازار از Secondary mix. استفاده کنیم.

توجه به این نکته مهم است که جایگاه سازی الزاما سودآور نیست، بلکه اندیشه نشان دادن مناسب محصول است که بسیار مهم می باشد.


ماتریس جایگاه سازی

برای بررسی محصول بر اساس Primary mix. از ماتریس جایگاه سازی استفاده می شود:

positioning matrix

حالت 1 محصول ضعیف در بازار ضعیف نشان از جایگاه Poor (فقیر) می باشد. مثال بارز این حالت موقعی است که یک محصول ضعیف-  را در بازاری مثل شهرستان کوچک و پرت - برای اولین بار -  ارائه میدهند، که این کار حتی میتواند منجر به خودکشی محصول در ابتدای ورودش به بازار شود. برای رهایی از این وضعیت جایگاه فقیر یا باید محصول را حذف کرد و یا باید محصول را قوی کرد و بالا(وارد مرحله 2) کشید.

حالت 2 اگر یک محصول ضعیف وارد بازار قوی شود، جایگاه ناپایدار ایجاد خواهد شد. در بازار ناپایدار همه خدمات در سطح عالی هستند. در این حالت چون محصول ضعیف است و بازار قوی، شاید به خاطر مزیت قیمتی محصول مدتی سهم بگیرد اما سریعا افت خواهد کرد مگر اینکه فکر اساسی شود!

حالت 3 اگر یک محصول قوی را به بازار ضعیف ببریم جایگاه (محصول) نافرجام خواهیم داشت. برای نجات از این مرحله باید با Relocate کردن محصول را به بازار قوی برد. (توضیح: علت اینکه اپل محصول خود را از آمریکا معرفی می کند و نه از چین و ویتنام برای جلوگیری از این حالت است).

حالت 4 محصول قوی در بازار قوی یعنی جایگاه سازی خوب!

  • ۹۴/۰۶/۱۴
  • سیدجواد گل چهره

ماتریس جایگاه سازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی