ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

توزیع:

بطور کلی دو جور کانال توزیع داریم: 1- فیزیکی 2- مجازی. از نظر رویکردی هم دو جور توزیع داریم: 1- فرآیند محور (Process Centric) 2- اطلاعات محور (Data Centric). برای همه موارد، یک زنجیره یا کانال داریم. همیشه در توزیع باید ذهنیت سیال داشته باشیم. 

در سیستم توزیع جاهایی که نیاز به تقویت باشد، " هاب HUB " گفته می شود. فرض کنید چهار منبع(Source) داریم و هشت گیرنده(Receiver) . اگر فرض کنیم که هرکدام از منابع بخواهد به هرکدام از گیرنده ها کالا و خدمات بدهد، 32 مسیر خواهیم داشت که بسیار پر هزینه خواهد شد. در اینجا برای بهبود HUB ایجاد میکنیم که مثل توزیع کننده عمل خواهد کرد. HUB ایجاد شده 4 ورودی و 8 خروجی خواهد داشت. به این ترتیب صرفه جویی زیادی حاصل خواهد شد. (بجای 32 مسیر توزیع کلا 12 مسیر نوزیع خواهیم داشت). مثال بارز HUB شرکتهای پخش و یا بورس می باشد.

سه نوع سیستم پخش داریم:

1-     انحصاری(Exclusive)؛ یک شرکت برای خودش فروشگاه می زند و محصول خود را از فروشگاه اختصاصی خودش ارائه میدهد. زیرا : الف) کالایش خیلی خاص است. ب) کالایش حاشیه سود خوبی دارد. ج) میخواهد خودش روی محصولش کنترل داشته باشد. د) تجربه و رضایت مشتری برایش مهم است.  برندهای لوکس معمولا از این سیستم پخش استفاده می کنند. نقاط ضعف سیستم پخش انحصاری، هزینه بالا و دامنه فروش محدود می باشد.

2-     انتخابی(Selective)؛ یک شرکت بر اساس یکسری قواعد، تعدادی نمایندگی با سیستم فرانشیز ایجاد می کند. یعنی شرکت مادر به شرکتهای پایینتر نمایندگی می دهد و حق نمایندگی می گیرد. این روش به نسبت خوب است زیرا میتواند اصول برندتان را پیاده کنید. ضمن اینکه گستردگی بهتری نسبت به حالت قبل دارد. مثل شرکت Nike ، McDonald ، Apple و ... .

3-     مویرگی(Intensive)؛ یک شرکت نماینده خاصی ندارد بلکه پخش را به هر شرکتی و یا ... واگذار می کند. زیرا رقابت در سهم بازار می باشد. مثال بارز این حالت کلیه کالاهای مصرفی روزمره می باشد. (توجه: حاشیه سود در اینجا معمولا پایین است).

 

ساختن شبکه توزیع:

براساس موارد گفته شده، میتوان ماتریسی به شکل زیر ساخت و موقعیت محصول خود را از نظر شبکه توزیع مناسب بدست آورد:

price


قیمت(Price):

در مبحث قیمت و قیمت گذاری سه مساله را داریم:

1-     تحت کنترل دولت/تعزیراتی(Government Control)؛ مثل قیمت گندم. اینجور کسب و کارها، کسب و کارهای با امنیتی نیستند. زیرا مثلا اگر دولت برای کنترل قیمت یارانه ندهد ممکن است منجر به ورشکستگی تولید بشود.{Commodity}.

2-     تحت کنترل بازار/بورسی(Market Control)؛ مثل طلا و ... . اینجور بازارها نسبتا خوب اند اما احتمال تبانی در آن وجود دارد. مثل کالاهای بورسی. در اینجا نظام عرضه و تقاضا کنترل قیمت را بر عهده دارد. {بازار محور/ کالا محور}.

3-     تحت کنترل شرکت(Company Control)؛ مثل گوشی اپل و ... . شرکتهایی که برند محور هستند از این حالت پیروی می کنند. {برند محور}.

  • ۹۴/۰۶/۱۴
  • سیدجواد گل چهره

توزیع

شبکه توزیع

قیمت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی