ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

ایرانیان مارکتینگ

این وبلاگ اطلاعاتی دربارۀ مارکتینگ به شما می دهد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

عوامل اقتصادی کلان(اقتصاد کلان) موثر بر بازار:

ما بر آنها تاثیر گذار نیستیم و با درصد های متفاوت بر همه کسب و کارها تاثیر می گذارند.

ازجمله عوامل اقتصاد کلان:

pestle

عوامل اقتصاد خرد موثر بر بازار:

پنج نیروی رقابتی پورتر(Porter’s 5 Forces )، جزء نیروهای اقتصاد خرد(میکرو) هستند:

1-     شرایط رقابت در یک کسب و کار؛ در یک صنعت با یک عرف خاص رقابت صورت می گیرد.معمولا خارج از عرف نمی توان عمل کرد. شرایط رقابت عمل در عرف جاری است.

2-     قدرت چانه زنی تامین کننده؛ برای کسب و کار نیاز به یکسری تامین کننده داریم. اگر منابع کم و تقاضاء(از طرف خریدار)بالا باشد، تامین کننده قدرت چانه زنی بالایی داردو برعکس.

3-     قدرت چانه زنی خریدار؛ اگر عرضه محصول از طرف شرکتها بالا برود، سطح سرانه محصول ارائه شده بالا رفته و به این ترتیب قدرت چانه زنی خریدار بالا می رود.

-دو نیروی دیگر هم هست که ظاهرا کمتر حس می شود ولی اثر آتی بالایی دارد-

4-     رقبای بالقوه؛ وقتی یک کسب و کار رشد می کند و تکنولوژی هم بالا می رود،رقبا به تدریج زیاد شده یا از ما سهم می گیرند و یا نوآوری در صنعت ما می آورند، به این ترتیب باید مدام اینها را رقبا- رصد کرد.

5-     محصولات جایگزین ؛ در شرایط حال ممکن است تاثیر بر کسب و کار ما نداشته باشد ولی در آینده تاثیر موثری داشته دارد به این ترتیب توصیه می شود خود شرکت ها محصول جایگزین را بیاورند.


  • ۹۴/۰۶/۱۴
  • سیدجواد گل چهره

PESTLE

اقتصاد خرد

اقتصاد کلان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی