چرخه مارکتینگ و انواع بازار :
اولین مرحله شناخت بازار - بازار شناسی - می باشد. باید بدانیم که چه کسانی در بازار هستند و چه پارامترهایی مهم است.تحقیقات بازاریابی پروژه نیست بلکه پروسه می باشد.
کسی مشتری است که 3 قانون در موردش جاری باشد:
1- علاقه (Interest) داشته باشد.
2- باید قدرت خرید داشته باشد.
3- یکسری قوانین و مقررات نباید مانع از دسترسی وی به کالای مورد نظر شود.
شرط لازم برای بازار بالقوه ، وجود تمایل(interest) به محصول است. قسمتی از بازار بالقوه به خاطر محدودیت هایی قابل دسترس نیست و از قسمت اصلی حذف می شود. به قسمت باقیمانده "بازار در دسترس" گویند. از کل بازار در دسترس ، مقداری بخاطر محدودیت هایی مثل قوانین حذف می شوند که در اینصورت به مقدار باقیمانده "بازار در دسترس واجد شرایط" گویند. از این بازار، مقداری را که می خواهیم به آنها محصولمان را بفروشیم، " بازار هدف " گویند. بازار هدف را ممکن است با عده ای شریک باشیم ولی بازار بالقوه را با خیلی ها مشارکت داریم. قسمتی از بازار هدف که محصولمان را می خرد" بازار رسوخ کرده" می گویند. توجه شود که ما به اندازه بازار هدف تبلیغ می کنیم و به اندازه بازار رسوخ سهم کسب می کنیم.(بازار هدف : آن بخش از بازار است که در آن سهیم باشیم)
